18 de Enero, 2016
Vigésimo Tercera sesión Seminario FEN - Felipe Correa presentará "Economics as a political argument: Evidence from chilean economics students"

Fecha de inicio: 21 de Enero, 2016, 13:00 hrs.

Fecha de término: 21 de Enero, 2016, 14:00 hrs.

El seminario se realizará el día jueves 21 de enero a las 13:00 hrs. en la sala 1605 de la torre.

Estimados académicos,

Este jueves, Felipe Correa presentará "Economics as a political argument: Evidence from chilean economics students", trabajo cuyo resumen se encuentra más abajo.

El seminario se llevará a cabo, de manera excepcional, este jueves 21 de enero a las 13:00 hrs en la sala 1605 de la torre. Para confirmar almuerzo, favor de escribirle a Pamela Fuentes a más tardar el miércoles a las 13:00 hrs al correo pamela.fuentes@econ.uchile.cl.

Los seminarios se retomarán en marzo. Quienes quieran inscribir presentaciones para el futuro, favor de escribir a damian.vergara.d@gmail.com.

Saludos

Título - Economics as a political argument: Evidence from chilean economics students

Autor - Felipe Correa, CEPAL

Abstract

In this paper we report the results of a survey of undergraduate and graduate economics students from five Chilean universities on issues of economic thought. Through an econometric model of discrete and ordered dependent variables, we find that the only variable that consistently explains the differences of thought and opinion on economic issues among students is political preference even after controlling for personal characteristics and university of origin. Political preference influences both normative and positive questions, supporting the view that economics is a political argument to some extent. Finally, these results suggest that since students’ economic policy opinions are indirectly expressing political and normative preferences, it would be advisable to include normative discussions within the curriculum in order to acquire a solid and well-founded political position, which may be subsequently reflected in sound public and economic policies.